Båtfakta

Stormfågel är en Bavaria 41 H med tillverkningsår 1997. Båten inköptes i Breege 2004. Hemmahamnen är Öckerö.
  • Loa : 12,86 m
  • Lod : 12,54 m
  • Lwl : 11,00 m
  • Bredd: 3,98 m
  • Djup : 1,95 m
  • Vikt : Verklig 9,1 ton
  • Vikt : Uppgiven 7,9 ton
  • Kölvikt : 2,8 ton
  • Masthöjd : 18,3 m plus antenner
  • P 14,95 m (mätt)
  • E 4,65 m (mätt)
  • FH 14,5 m (mätt)
  • FB 5,15 (mätt)
  • Stor   38 kvm (14,9 / 4,7  1/2=2,69 3/4=1,48)
  • 130 Genua: 44 kvm  (14,4 LP 6,7)
  • Stormfock XX kvm
  • Motor : Volvo Penta MD 2040B med 38 hkr och tvåbladig Variofoldpropeller 17*13
  • SXK-tal : 1,23 utan US
  • Diesel : 120 l
  • Vatten 360 l
  • 2 Holdingtankar a 60 liter en med landtömning
  • Instr; ST60 Wind, Logg, Lod, Plotter RayMarine a75, Navtex Furuno NX 3000, Radar Furuno 1623, VHF SM 8100, AIS WatchMate Vision
  • Värmare Heatronix 5kW
  • Varmvattenberedare Isoterm
  • Redknows larm
  • 6 man livflotte i Container
  • Ontech fjärrstyrning och larm

Planslösning

Vi valde en 4 kabin då vi initialt var 4 familjer som samägde båten. Vi är nu två familjer men vi är ändå nöjda med lösningen. Mycket bra med att kunna ha gäster med ombord som får ett eget krypin.

Likaså verkar det som om barn och barnbarn uppskattar “paranteserna”……

Vid ensamsegling blir det lite som en “Walk-in-Closet”. Man tenderar att bli bortskämd.

Segel och seglingsegenskaper

Storsegel

När vi köpte båten följde ett “nytt” underskuret storsegel producerat i Tyska inlandet med båten. Inte särskilt imponerande driv med den storen. Det gick ofta lika bra med bara genuan…

Sen skall man väl tillstå att det höll i 8 säsonger med bara en omsömnadsinsats.

Det nya storseglet köpte vi av Albatross i Gbg där vi efter samråd med segelmakaren valde halvlattor med måttlig akterrunda för att kunna ha en grövre duk i hela seglet. Vi har prioriterat hållbarhet till viss del. Skillnaden med utbyggd akterunda, även om den är måttlig, blir avsevärd gentemot ett underskuret segel.

Svårt med översikt men ännu ser seglen fräscha ut efter 10 minuters seglats. Justering av spänningen i mastliket behövde göras omgående.

 

Har dragit ner storfallet till sittbrunnen så att det även går att justera under segling.

Försegel

Den lätt solblekta genuan som följde med i köpet 2005 skörade passligt under under en semesterseglats på Bornholm.Ett snabbköp av en begagnad 7 år gammal genua med gott driv höll i ytterligare 5 år. Denna genua gav upp vid en kappsegling under hamnens dag på Öckerö.

Därför blev det även en ny genua på 135 %. Fungerar bra som allroundsegel men man skalöl ärligt säga att man i lätt undanvind saknar en gennacker. Sen ville vi även ha den högt skuren för god sikt under kjolen.

Stormfock finns och har testats under 12-timmars vinterseglingen i vindar mellan 10-20 m/s. Fungerade förvånansvärt bra i vindar över 15 m/s. Under detta behövs lite mer segel. Viktigt är att sätta stormfocken innan det blir för hård vind. Gärna i hamn.
DSC_3180

Seglingsegenskaper

 

Som vi uppfattar det är det både obekvämt och onödigt att segla med för mycket seglel. Båten är lättdriven på både på kryss och mer öppna bogar. I undanvind behövs lite mer segelyta då båten trots allt väger över 9 ton då den hänger i kranen.

 

I måttlig sjö går den lugnt igenom sjöarna men ankarkätting och vatten i förtanken gör att den dyker lite mer än nödvändigt i motsjö.

Med de gamla seglen var båten lovgirig i frisk öppen vind men med nya segel och foldingpropeller har risken för broachning minskat avsevärt. Det händer numera sällan och beror då mer på lathet med trim.

Beroende på vindstyrka blir den optimala kryssvinkeln ca 40 – 45 grader med vår rullgenua.

Styrningen är mycket direkt helt utan motstånd trots teflonlager eller kankse mer tack vare sliten hjärtstock.

Stormfågel

Motor

Vår VP 2040 med kombinationen 2 bladig VP ger kanske inte tillräcklig tryck för mer än 5 knop marschfart i motvind och sjö. Bettet vid back fås först vid högre varvtal. Sannolikt skulle ett propellerbyte vara att rekomendera men 10 hk saknas emellanåt.

Dock blir propellerkraften kraftfull påverkad av koppor som har en tendens att fäst på just propellern.

En tvåbladig Variofold 17/13 blev betydligt bättre än en fast tvåbladigt 16/12. Men kanske ett snäpp större. Varför toppvarva en motor?