Övriga tips och trix

Byte av bälj

Först delade vi drevet från undersidan. Efter det att vi tömt olja förståss! Ett råd är att tillverka ett specialverktyg så att man kan komma åt bultarna. Det gick iofs bra med ett liten fast justerbart skaft till insexshylsan, men det var nog tur att de inte satt hårdare.

 

Kamrater med svets är guld värda….nu var iofs denna inte helt rätt men nästa gång kan det förbättras.

 

 

 

Sen lossade vi resten från ovan lyfte upp det delade drevet. Motorn fick skjuvas fram ca 10 cm. Det hade gått att ta upp drevet helt men då är man tvungen att ta ur axeln ur axeln eftersom vi inte kunde “luta” drevet akteröver då skottet då tog emot. Vi passade på att lämna in drevet för byte av tätning i växelhuset. Detta kan man iofs göra själv men….

Att lossa drevet tog ca 6 timmar. Mycket tid gick åt för att att man skulle “kolla vad vi skall lossa sen” eftersom det var första gången vi gjorde det. Att sätta ihop grejorna gick fortare men var egentligen mer tidskrävande.

Återmonteringen gjorde vi med helt drev och då utan axel, så att vi slapp att skruva ihop underdel och överdel på plats. Annars riskerar man att skada packningen eftersom det är trång och svårt att “träffa rätt med en gång”.

Orm-projektet

Om man ligger ensam i hamnen gillar måsarna att knäcka musslor mot däcket. Man får ta alla musslorna ensam då. Bombning från hög höjd med musslor – one target. Sen finns det en och annan resting bird i riggen. Däcket blir lite skitigt.

En orm bands fast som test. Sannolikt någon form av snok………det har faktiskt blivit lite bättre. Fåglar vet inte vad plast är tydligen.

 

Efter ett par år har effekten avtagit. Skall skaffa en orm i attackposition i stället….

Byte av samtliga genomföringar

Vid torrsättningen under en vårvecka byttes samtliga bordsgenomföringar då dessa hade ca 15 år på nacken. Ett visst färgomslag på metallen kunde urskiljas.

Då svågern är rörläggare fanns alla specialverktyg med olika specialkrokigheter som gjorde att mam kunde komma åt alla genomföringar i de mest omöjliga positioner. 1 timmas arbetsinsats på 2 personer.

Byte av vattenbärande rör och Whale-kopplingar

I samband med en segling i lite kyligare väderlek uppkom ett ljud av rinnande vatten. En Whale-koppling hade spruckit. En träplugg snidades till och trycktes in i änden av röret. Efter detta har vi bytt samtliga rör till traditionella Pex-rör. Plast blir tydligen sprött med tiden. Ett lite pilligt jobb som tog sin tid men var väl värt besväret.

Ankarsegel

Svajankring i starkare vindar ger som bekant upphov till att båten seglar fram åter. Har tagit ett gammalt segel och testat effekten av att sätta det på dirken. Det blir bättre men pendlingen försvinner inte helt. En placering längre akterut skulle vara att föredra.

 

Har bara testat det ett par gånger. Sannolikt blir det kanske ett plogsegel till slut. Bättre blev det men det kan nog bli ännu bättre.

Gasolvarnare

Vi har placerat en gasolvarnare strax ovanför durken så lågt som möjligt utan att vatten kan stänka upp när om det skulle komma in vatten under durken någon gång. Dessutom satte vi den i skydd inne under “sophållaren” så att vi inte av misstag kan sparka sönder gasolvarnaren.

Isärdrage Furlex

Har givetvis lyckats dra sönder anhållet i Furlexen så den fick bindas ner mot däck då den annars ville vandra uppåt på förstaget. Som tur är är det enkelt att laga.

Täckplatta till drevet

Nu fick det vara nog med att täckplattan alltid lossnade. Fram med skruv och borr. Köpte en gammal PELD murarhink och klippte ut botten i lämplig form. Klämde fast damasken med denna. Sitter som en smäck!