Utökad batteribank och solceller

Batterier

När vi köpte båten var fanns det två 100A förbrukningsbatterier som var fästa med 4 st träskruv modell mindre ner i plastinredet. Skruvmejsel behövdes inte för demonetring. I samband med att ett batteri kortade bytte vi ut hela rasket till 3 st 110A förbrukningsbatterier och ett startbatteri i direkt anslutning. Batterierna placerade i bänken framför navbordet. Vitsen med ett startbatteri intill förbrukningsbatterierna är att man enkelt kan koppla ihop förbrukning och startkrets med en startkabel som ligger nedstucken bredvid batterierna. Ett andra startbatteri placerades i bänken intill ankarspelet.Där finns ytterligare att ej inkopplat batteri som bakup.

Batterierna fästes via spännband som drogs ner under ett antal tvärslåar i botten av bänken.

Battmeter

Vi hade ett åsknedslag i båten där det mesta gick åt skogen. Bland annat stormladdade vi batterierna på vår färd hem geom Göta kanal.Hela batteribanken kokade bort. Ny batteribank. Sen efter 2 år dock även dessa biltema batterier. Det hela var dock lite märkligt att det gick inte att kolla med en enkel effekttestare. Ingen självurladdning, inget spänningsfall vid vare sig hög kortslutande last eller med måttlig last. Dock störtdök spänningen efter ca 20 Ah uttag på två batterier. Att det gick lika fort att ladda batterierna igen är en klen tröst om man inte har tillgång till en lååååång kabel.

 

Tyvärr har vi bytt ännu en omgång batterier till efter dryga 3 år. Om dessa inte håller får vi fundera på varför. Totalt kan man väl tro att det blir 50-100 laddningscykler per år och vi är numera noggranna att inte gå ner under 50%. Så det verkar vara lite kort livslängd. Kanske något annan krux med laddningen som förstör? Köpte därför en battmeter för att ha bättre koll. Det har fungerat över förväntan. Även om det inte är en exakt mätning så ger det tillräckligt med information för att spara på strömmen i tid….

Solceller

Att kunna lämna båten utan landström under en vecka och komma åter till laddade batterier var ett önskemål. Vi har dock inte blivit oberoende av landström. Solpanelen ökar möjligtvis fristen till “landkontakt” med någon eller några dagar.Först gjordes en ram med en mittstolpe till vilka varje panel fästes med gångjärn. På så sätt kan varje panel vinklas för bättre riktning åt solen. Sen monterades ramen på luckgaraget. Efter vintern är behovet av oljning av diverse teakdetaljer uppenbart.

 

 

 

De lösa extra solpanelerna monterades permanent inför 24-timmars. Totalt 160 W. Håller kylskåpet stången ganska bra trots tveksam isoleringsstandard runt boxen. Även dessa panelerna går att vinkla i en led.

Snål förbrukning – LED lanternor

Den gamla Hellan hade gjort sitt med både sprucket hölje och dåligt ljus. Mht strömförbrukningen så var det nog så att strömmen även rann ut genom sprickan i höljet……”

 

Köpte en kombilanterna SB BB samt en akterlanterna. Dessa har klarat 4 år i emellanåt överbrytande sjö

 

 

 

Mycket strakt” ljus i de nya LED-lanternorna från Biltema. Dessa har fungerat till full belåtenhet

 

 

Vi har dock kvar 25 W lanternan i masttoppen för att synas bättre i hög sjö. Dock syns det tydligt på battmetern att den har tänts.

LED belysning inne

Givetvis har vi monterat LED i samtliga armaturer inne. I salongen satt 5 st 10 W halogen som ju drog mer än kylskåpet då de tändes. Bytet till LED med knappt 2 W per st innebar att man numera kan ha tänt när man ligger i naturhamn.