12 timmars 1 advent

Med prognoser om 20 m/s så plockades stormfocken fram. Har bara testats i hamn i vindstilla väder.  På fredagen åkte vi ner till båten och riggade till stormfocken i dagsljus. Fungerade förvånansvärt smidigt i hamn men att göra det till havs i mörker är nog en helt annan sak.

Vi lämnade hamnen strax efter kl 0500 för att med god marginal nå Rossbådan före starttiden kl 0600. Trots en sträcka på knappt 2 sjömil var vi där endast några minuter före start. Det går inte fort i motvind och motsjö. Stormfocken sattes och sen fick det vara bra. Måvholmsbådan strax intill visade vindbyar om drygt 21 m/s. Men det gick geschwint över med goda 6 knop över grund och vi satte kurs norrut. Tyvärr kom det lite regn under de två första timmarna innan den sydliga vinden slog om till väst och avtog något.

12 timmars vinter planskissVi planerade att stryka stormfocken och köra med genuan men lättjan fick råda och vi seglade vidare upp till Nösund, en punkt vi inte rundat tidigare, där vi vände åter söderut. På returen gick vi utomskärs då det var svårt att ta sig igenom Kyrkesund. Vi sparade minst 1/2 timma på detta.

2015-11-28 09.34.48-2

Det var emellanåt behaglit med stormfock och halv stor då det stundvis stadigt blåste 16-17 med fritt västerhav. Sjön växte till sig under dagen och däcket blev renspolat.

2015-11-28 15-48-10 - Stormfågel p12 Långö_IMG_0946

Under eftermiddagen sammanstrålade ovanligt nog samtliga deltagande båtar på Sälöfjorden. Inför rundningen av styrbordspricken vid Långö blev det relativt tajt och trots att 12-timmars inte seglas enligt kappseglingsregler gjorde vi ändå ett vilseledande anrop om “överlapp”. Vi lyckade klämma oss innanför Tootiki vid rundningen. (Foto C. Forsgren). Vinden var under kvällen mycket byig och varierade mellan strax under 10 m/s och i de regn/hagel-byar som kom nästan dubblades vindstyrkan.

Det blev total 72 distans som efter korrigering och några minuters försening omräknat blec 56 distans.

Det hade gått att plocka betydlig fler distans om vi satsat med mer segel vid start och bytt till genua. Men lite försiktighet infinner sig under vinterhalvåret och slitaget på genuan blir betydande då den ofta börjar fladdra i akterliket om den är inrullad för mycket. Stormfocken fungerar ok i vindar över 13-15 m/s. En mycket trevlig och lärorik upplevelse