Luktmysteriet i akterkojen löst

 

Under semestern började det märkas lite “diesellukt” i akterkabinerna. Men ingen lukt kunde märkas i motorrummet så semestern avnjöts utan lösning på problemet. Problemet var inte så stort med öppna skyports.  Under 24-timmars blev lukten påtaglig samtidigt som kompassen blev tom på “White crystal” – en form av lacknafta. Lacknafta än så lite luktar påtagligt irriterande i en liten kojvolym!

Kompassen, som var en gammal Sunto, hade inte riktigt samma mått som andra kompasser så ett försök till byte av membran skulle göras. Det var lögn i h-e att separera dubbelbottnen. Men nu blev det mer en principfråga, uslingen skulle repareras!

DSC_0827[1]Med en extra klämring i botten så är det ju en enkel sak att klämma på ett yttre membran. Ett membran typ cykelslang monterades med god elasticitet. Fungerade perfekt under två timmar.

 

Sen började det lukta misstänkt av lacknafta runt köksbordet och klagomål från högre instans kom till min konkreta kännedom. Fick flytta ut i kylan på altanen. Sen blev det ännu värre, lacknaftan svettades rakt igenom min så elastiskt fina membranduk. De hemska kemilektionerna från gymnasietiden skymtade förbi, tydligen hade jag missat en hel del. Turligt nog är kunskap idag mer en fråga om kontakter och internet. Jag valde det bekvämaste, jag mailade min kemi-vän. Han förklarade för mig om det här med lika löser lika!…..Jaha? Konkret så rekommenderade han en rad material som skulle kunna tänkas klara lacknafta. Returmailet avslutades med en smiley!? Det blev Nitrilgummi som turligt nog stod att köpa i form av latexfria diskhandskar

DSC_0831[1]Med hjälp av diverse sprutor fylldes uslingen igen. Sista toppningen gjordes efter en tur i frysen. Fantastiskt det fungerade utmärkt!

Sen var det det här med fysik. Det var jag bättre på men inte tillräckligt bra.

När jag efter ett par dagar tog in den fyllda kompassen för att testa hur kraftigt membranet skulle bukta ut när temperaturen steg hade jag inte räknat efter ordentligt. Hittade ingen volymutvidgningskonstant för lacknafta men den kan antas vara lite större än för vatten. Med en temperaturstegring på 50C så blev volymökningen gissningsvis 5 cm3. Membranet höll men i slutskedet trycktes kupolen loss från sina låshullingar. Misstroendet från den högre instansen var i detta skede påtagligt. Det tog ett par dagar med lite forcerad köksfläkt för att återställa förtroendet.

Nu skall jag åka till båtbutiken och köpa en ny kompass. Sticksåg och borr har jag tidigare införskaffat.